De aangifte van nalatenschap
Het fiscaal luik van de erfenis regelenWat is een aangifte van nalatenschap?
Een aangifte van nalatenschap is een officieel document die je moet indienen bij de fiscale overheid. In Vlaanderen is dat de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel).
Hoeveel erfbelasting je moet betalen hangt af van je verwantschap met de overledene, maar ook van de omvang van je individueel erfdeel. Het is dus belangrijk dat Vlabel een zicht krijgt op de nalatenschap van de overledene.
Erfgenamen hebben in principe vier maanden tijd om zo'n overzicht te bezorgen.
Kan ik zelf een aangifte van nalatenschap in orde brengen?
Er zijn verschillende manieren om een aangifte van nalatenschap in orde te brengen.
De hulp inschakelen van een notariskantoor is bij het in orde brengen van de aangifte geen overbodige luxe:
- Complexiteit van het erfrecht: een notariskantoor kan je uitleggen waarom je bepaalde documenten moet verzamelen en waar je bepaalde zaken kan terugvinden.
- Risico op belastingverhogingen: een onvolledige of laattijdige aangifte, onnauwkeurige vermeldingen of het 'wettelijk vermoeden van eigendom' dat over het hoofd wordt gezien... Een aangifte invullen is niet gemakkelijk. Fouten kunnen aanleiding geven tot belastingverhogingen.
- Een globale aanpak van het dossier: een notariskantoor heeft vaak de nodige voorkennis en kan zonodig de juiste opzoekingen op het juiste moment doen. Zo kan de aangifte tijdig en volledig ingevuld worden.
Bovendien kan het notariskantoor erfgenamen adviseren bij de schatting van bepaalde goederen in het kader van de aangifte.
Je kan ook zelf zorgen voor je aangifte:
- Via de applicatie ERFonline (op de website van Vlabel), vind je de nodige documenten om dit zelf in orde te brengen, al dan niet met de hulp van een notaris.
- Via het modelformulier op de site van Vlabel. Dit kan je vervolgens online of via de post indienen.
Waarom beroep doen op een notaris?
Een aangifte van nalatenschap invullen is meer dan gewoon een document invullen. Het is een belangrijke formaliteit in een erfenisdossier die met de nodige voorzorg moet gebeuren.
De notaris of de notariële medewerker heeft voldoende kennis om tijdig de nodige opzoekingen en aanvragen te doen om een zo volledig overzicht te krijgen.
Blijkt er een haar in de boter te zijn waardoor je de aangifte toch niet tijdig kan indienen, dan is het notariskantoor perfect op de hoogte van de gevolgen, waardoor het je passend kan adviseren voor het verder verloop van je dossier.
De aangifte van nalatenschap indienen: de stappen
Een checklist om je verder te helpen
Wat moet je allemaal verzamelen om je aangifte van nalatenschap in te vullen? Gebruik deze checklist om je gesprek met het notariskantoor voor te bereiden.
Mogelijk zijn niet alle vermelde documenten van deze checklist op jouw situatie van toepassing.
Download de checklist
Een brochure om je verder te helpen
Vraag onze brochure "Aangifte van nalatenschap" aan. De brochure is ook terug te vinden in de notariskantoren.
Download de brochure